Over ons

Hoe kunnen we ons als hovenier- en infrabedrijf onderscheiden in de markt?

Deze vraag hield mij al vanaf 1999 bezig bij de start van ons bedrijf, waarvoor we tijdens de opbouw allerlei oplossingen hebben ge-embed in onze bedrijfsvoering. Daarbij moet je denken aan VCA** en ISO9001, een duidelijke website, mooie folder, positionering als (hoofd)aannemer, een geavanceerd modern en breed machinepark, veelzijdig vakmanschap etc...

Dit deden we goed, onderscheidend zijn in de markt. Mede hierdoor groeiden we als kool. Het zal u niet verbazen maar bij een snel groeiend bedrijf in een complexe markt ben je gedwongen om continuiteit als standaard agendapunt op de agenda te houden. Continuiteit is dan ook een onderwerp waar je graag grip op wilt houden. Een lange termijn visie is daarbij onontbeerlijk. 'Anders' zijn is een oplossing, om genoemde redenen bleven wij nadenken over ons standaard vraagstuk: "Hoe continuiteit waarborgen, door echt onderscheidend, anders, te zijn in de markt"?

Uitleg over het hoe en waarom van Tekenjetuin® 

Continuiteit

Continuiteit kan je bereiken door een constante ordersstroom te bewerkstelligen. Een manier is het onderscheidend zijn in de markt. Je kan dan denken aan: 'altijd de laagste prijs' bieden, maar dat is op de lange termijn zeker niet in alle gevallen vol te houden. De laagste prijs kan je goedmaken door te bezuinigen op kwaliteit of veiligheid. Dat gaat niet samen met on ze visie: Een kwaltitatief hoogwaardig werk tot stand brengen in samenwerking met opdrachtgever en rekening houdend met de omgeving.

Wij zijn door de jaren heen altijd blijven kiezen voor het doorvoeren van verbeteringen, het is begonnen met het invoeren van Iso en Vca, expertise en een geavanceerd modern machinepark in eigen huis hebben, kwalitatief hoogstaand werk afleveren, flexibilteit en snelheid bieden en meedenken met de klant. Al deze onderwerpen waren voor ons bedrijf de standaard geworden. Er komt een moment waarop je nog maar enkele stappen kan maken, alhoewel de ontwikkelingen razendsnel doorgaan. Als je daar in mee wil blijven gaan dan weet je in elk geval zeker dat dit bakken met geld kost. Prettige bijkomstigheid is dat onze branche geconfronteerd wordt  met meer regels i.p.v. minder.... Grip houden op continuteit door onderscheidend te zijn in de markt? Geen eenvoudige opgaaf. 

Onderscheidend

Hoe nu de spreekwoordelijke "schep er bovenop doen", er moet toch iets te bedenken zijn wat gewoon niet bestaat, of niet toegepast wordt in onze branche. Deze vraag bleef ons bezighouden, een lastige vraag waarbij we telkens terugvielen in technische oplossingen zoals het ontwerpen en bouwen van hulpmiddelen voor bijvoorbeeld machinaal bestraten, afreibalken, heiblokken etc... We kwamen er als snel achter dat ook het bedenken en toepassen van technische oplossingen doordat dit al jaren onze hobby en drijfveer was, daardoor dus standaard onderdeel was geworden van onze bedrijfsvoering. Elke klus opnieuw is het waarschijnlijk ook voor jou een sport om hulpmiddelen te bedenken waardoor de fysieke belasting beperkt wordt, de productie sneller kan, of nog leuker, een combinatie van beide voordelen.

Als technische oplossingen dan standaard zijn ga je als vanzelf denken in praktische oplossingen zoals bijvoorbeeld originele toepassingen van hergebruik, duurzame combinaties maken van materialen. Maar is dat anno 2007 dan zo onderscheidend in de markt? Is de vraag die dan direct weer boven kwam drijven. Nee dus, dan toch maar nadenken over specialiseren, maar dan op een vernieuwende manier. Specialist waren we al, van bouwgerelateerd tot civiele vraagstukken en van infrawerken tot de aanleg van tuinen. Breed inzetbare expertise dus, met machines en kennis in eigen huis. Een vernieuwend specialisme dan in bijvoorbeeld een bouwsysteem, tuinconcepten, maar dat wordt al snel productiewerk. Productiewerk daar ben jij toch ook allergisch voor? Onze oplossing moesten we dus zoeken juist ook voor ingewikkeld werk, of de maatwerkklus, want dat is waar je blij van wordt: "een leuke vooral complexe klus met toepassingen van allerlei verschillende producten en specialiteiten". Deze mooie uitdagende klussen zitten vooral ook in de particuliere markt, daarmee was onze denkrichting bepaald.

Klantenbinding

In de paticuliere (groene)markt loop je er tegen aan dat het seizoenswerk is, de opdrachten komen allemaal tegelijk. Met als gevolg: hard rennen tot de klussen allemaal tegelijk klaar zijn. Daarna vakl je in een gat, dit kan je voorkomen door te schuiven met werk, maar dit lukt niet altijd. In drukke tijden meer offertes uit brengen is wel een goede remedie, probleem van ons hoveniers is dat we allemaal tegelijk (seizoenswerk) ons buigen op het aannemen van nieuw werk. Daardoor wordt de slagingskans kleiner, met hogere offertekosten en veel verloren tijd. Onze innovatie zou daar dus een oplossing voor moeten bieden. Lagere offertekosten, minder tijd besteden aan een offerte en een betere klantenbinding. Wat maakt tijdens het offertestadium dat je een bestaande klant niet kwijtraakt en een nieuwe onbekende klant aan je kan binden? Onderscheidend zijn in het offertestadium, de klant aan je binden met minder kosten is dus nodig.  

Geboorte garDsign® (Tekenjetuin)

Vanuit de wil om iets nieuws te bedenken rekening houdend met onze behoefte als bedrijf en denkend vanuit de consument, kwamen we op het idee om onze klant een interactieve online catalogus te bieden.. We zijn gaan dromen het zou toch geweldig zijn als onze klant alle informatie op onze website zou kunnen vinden om zelf een indicatieve offerte samen te stellen. Hoe kan je een leek bij de hand nemen, de juiste keuzes laten maken die vervolgens het gewenste resultaat benaderen? Dat is waar ik samen met mijn broer Frits van de Pol over na ben gaan denken.

Wat nu als we net zoals bij keukens ook wordt gedaan; mensen hun tuin op schaal laten tekenen en samenstellen, dan kloppen de hoeveelheden en is het zichtbaar wat er gebeurt, je ziet visueel de tuin met haar verschillende mogelijkheden en keuzes al in gedachten voor je. De consument zijn eigen droomtuin laten tekenen en samenstellen. Inderdaad een leuke en mooie droom, maar een tuin is natuurlijk veel complexer dan een paar keukenkastjes, daar is echt expertise voor nodig en het moet eenvoudig te tekenen zijn. Maar toch ... wij wisten het zeker onze droom hoe onbereikbaar ook, moesten we werkelijkheid laten worden. We wilden ons onderscheiden in de markt: "Een interactieve tekentool met catalogus en offertegenerator" Een tekentool waarmee zelfs ik en dan ook iedere consument zelf zijn tuin kan tekenen.

Een langdurend proces, maar het idee was geboren een interactieve catalogus, met offertegenerator gekoppeld aan een tekentool. De geboorte van garDsign® (Tekenjetuin®). 

Teunis van de Pol  

Het laatste nieuws over garDsign® vindt u in ons blog »

Meer over ons 

Bij de ontwikkeling van garDsign® hebben we de consument in het middelpunt gezet. Dit hebben we gedaan door op zijn stoel te gaan zitten. Bij de ontwikkeling van de tekentool zijn we inzichtelijk gaan maken wat de consument zoekt in de tekentool en interactieve catalogus.

"Gemakkelijk, eenvoudig en duidelijk" Het moet allemaal als vanzelf gaan. We nemen de consument als het ware ... bij de hand. Over ons, maar ook over uw bedrijfsvoering in ons blog meer....   

Direct naar ons professional blog»

 

garDsign® voor hoveniers »

garDsign® voor leveranciers en producenten »